De positie van de SEH-arts wordt vaak besproken als een kwestie van beroepsbelang of erkenning. Ik benader haar anders, namelijk als een organisatie- en systeemvraagstuk. Positie innemen heeft ook te maken met het bewaken van de grenzen van een generalistisch vakgebied, en met legitimiteit: word je door de ander gezien en behandeld als gelijkwaardig collega medisch specialist? Hoe bestuur, op meerdere niveaus, en ziekenhuizen de acute zorg en daarmee deze acute, generalistische functie organiseren, zegt iets over de manier waarop zij omgaan met integratie, mandaat en verantwoordelijkheid. Op deze pagina volg ik dat vraagstuk, en bouw ik mijn denken erover zichtbaar op.







